Project Description

Ιστορία Κινηματογράφου
11 διαφορετικές Ιστορίες Κινηματογράφου!

Εισηγείται ο Πάνος Παππάς

Σεμινάρια Ιστορίας Κινηματογράφου

Το Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου και Κριτικής Ανάλυσης Ταινιών στην ARTENS απευθύνεται σε κινηματογραφόφιλους και όσους θέλουν να γνωρίσουν την ιστορία του σινεμά και να αναπτύξουν τις κριτικές δυνατότητές τους σε οποιοδήποτε κινηματογραφικό είδος.

Ας αφηγηθούμε τον κινηματογράφο, όχι γραμμικά αλλά σφαιρικά. Σε αυτόν τον κύκλο σεμιναρίων θα σταθούμε τόσο σε μερικά μεγάλα κεφάλαια του Παγκόσμιου Κινηματογράφου, όσο και σε κοσμοϊστορικά γεγονότα που τον διαμόρφωσαν, αλλά και σε διαφορετικές χώρες με τον πολιτισμό που φέρουν. Θα μπορούσαμε, για παράδειγμα, να πούμε ότι ο κινηματογράφος του Ιράν περιέχει τον Ιταλικό Νεορεαλισμό ή ότι το Χόλλυγουντ πριν από τις μακκαρθικές διώξεις φέρει και τον Γερμανικό Εξπρεσσιονισμό. Σκοπός μας λοιπόν είναι, όπως πάντοτε, μέσα από κάθε θέμα που θα αναλύουμε, να κοιτάζουμε ξανά και ξανά όλην την ιστορία του κινηματογράφου, σχέσεις εποχών και περιοχών του πλανήτη, ώστε να οδηγούμαστε στο ίδιο συμπέρασμα, και ως προς τον τόπο και ως προς το χρόνο. Αυτό δηλαδή της παγκοσμιότητας αυτής της καταπληκτικής τέχνης αλλά και της επιστροφής πολλών θεμάτων από διάφορες εποχές. Και φυσικά, ο αντίκτυπός τους στη δική μας εποχή. Οι εισηγήσεις στο κάθε θέμα μας θα συνοδεύονται από πανέμορφα αποσπάσματα των πιο χαρακτηριστικών ταινιών του στην Ιστορία, που θα λειτουργούν ως οπτικά παραδείγματα. Στο τέλος κάθε μας συνάντησης θα προβάλλεται ολόκληρη μια σπάνια κινηματογραφική ταινία, χαρακτηριστική του θέματος που θα έχει προηγουμένως αναλυθεί, ώστε κάθε φορά να φεύγουμε με μια πλήρη και πλούσια εμπειρία.

Μετά από την εισαγωγική πρώτη μας συνάντηση, οι ενότητες που θα ακολουθήσουν είναι οι εξής:

1/ Η άνθιση του κινηματογράφου της Τσεχοσλοβακίας και η Άνοιξη Της Πράγας
Ευκαιρία να ρίξουμε φως σε μια συγκλονιστική, όσο και τραγική, σελίδα της μεταπολεμικής Ιστορίας, παράλληλα με την έκρηξη του σημαντικότερου “Νέου Κύματος των Ανατολικών Χωρών”. Να συζητήσουμε για ξεχασμένα και αξέχαστα αριστουργήματα, για μεγάλους δημιουργούς, όπως ο Μιλός Φόρμαν, ο Γιαν Καντάρ ή ο Κάρελ Ζέμαν, για το τέλος αυτής της εποχής και για την ακτινοβολία του πολιτισμού μιας μικρής χώρας σε όλον το σημερινό κινηματογράφο.

2/ Ο Ντασσέν, ο Καζάν, ο Ντμύτρυκ, ο Ρόσσεν και η Επιτροπή ΜακΚάρθυ
Θα καλύψουμε όλο το σκηνικό της αμερικανικής πολιτικής μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο και το γιατί η βιομηχανία του Χόλλυγουντ βρέθηκε στο στόχαστρο με αποτέλεσμα να τραυματιστεί ανεπανόρθωτα, έργα τέχνης να λογοκριθούν και ο κινηματογράφος κυριολεκτικά να διχοτομηθεί σε προηγούμενο και επόμενο αυτής της ζοφερής περιόδου.

3/ Η Περσία, η επανάσταση και ο βασανισμένος Ιρανικός Κινηματογράφος
Μια ματιά σε μια από τις σημαντικότερες σύγχρονες κινηματογραφίες, τη σχέση της με τη Γαλλία, τη μεγάλη πολιτική αντίφαση της άνθισής της μετά την άνοδο της ισλαμικής θεοκρατίας, με χρηματοδότηση και λογοκρισία ταυτόχρονα, και το διεθνή θρίαμβο ενός κινηματογράφου σχεδόν άγνωστου στη χώρα του.

4/ Η Ιστορία του Animation
Καταργώντας πλέον τον όρο “κινούμενα σχέδια” και υπερβαίνοντας το παιδικό κοινό, μιας και ο κόσμος αυτός περιέχει πάμπολλες τεχνικές και άπειρα θέματα, σκεφτόμαστε ότι η μεγάλη τέχνη της “εμψύχωσης” προηγείται της Ιστορίας του Κινηματογράφου, περιφρονώντας τα όρια του πραγματικού, του σώματος, της βαρύτητας, του χώρου, της λογικής, της ζωής και του θανάτου. Από τα πρώτα πειράματα, την Λόττε Ράϊνινγκερ, τον Ντίσνεϋ και τους Φλάϊσερ, τον μεγάλο ΜακΛάρεν μέχρι τον Σβανκμάγιερ, τον Ραλφ Μπάκσι, τον Ρίτσαρντ Γουίλλιαμς, τον Τέρρυ Γκίλλιαμ και την Πιξάρ, θα βουτήξουμε και θα χαθούμε μέσα σε κόσμους παραλόγου, ονείρου, τρέλλας και βαθιών συμβολισμών.

5/ Ποιου πατέρα τέκνο είναι ο Ελληνικός Κινηματογράφος;
Βγαίνοντας η Ελλάδα από τον Εμφύλιο, ζει καθυστερημένα την ανασυγκρότηση, την οικονομική ανάπτυξη και τη διαιώνιση του Εθνικού Διχασμού. Στον τάχιστα εξελισσόμενο κινηματογράφο της δεκαετίας του ’50, οι δεσπόζουσες φιγούρες του Γιώργου Τζαβέλλα και του Νίκου Κούνδουρου ανοίγουν το δρόμο σε δυο διαφορετικές θεωρήσεις του Ελληνικού Κινηματογράφου. Ποια γνώμη θα σχηματίσουμε για τη συμβολή του καθενός στην Ελληνική Εικόνα;

6/ Το Τέλος του Γουέστερν
Η άνοδος στα ύψη του δημοφιλέστερου και ποιητικότερου είδους του Χόλλυγουντ έφερε τις απομιμήσεις του στον κινηματογράφο όλων των χωρών, με σάτιρα, μιούζικαλ, πολιτική καταγγελία, την παρακμή και την πτώση του. Ο Σαμ Πέκινπα, ο Ρόμπερτ Ώλτμαν, ο Ντον Σίγκελ, ο Κλιντ Ήστγουντ δίνουν την εκτυφλωτική τελευταία λάμψη ενός αστεριού που σβήνει.

7/ Η Ιστορία του Ντοκιμαντέρ
Πρώτιστα να ορίσουμε την έννοια και να προβληματιστούμε πάνω στη μεγάλη πλάνη της κινηματογράφησης της πραγματικότητας. Όλη η πάλη των κινηματογραφιστών του 20ού αιώνα, ήδη από τα πρώτα έργα των Λυμιέρ, αντί να αποτυπώσουν τον κόσμο, τελικά να δημιουργήσουν έναν καινούριο. Από τον Ρόμπερτ Φλάερτυ μέχρι τον Πατρίτσιο Γκουζμάν, η αγωνία τους παραμένει η ίδια, η προϋπαρξη ή η κατασκευή μιας Αλήθειας.

8/ Η εξέλιξη του Μιούζικαλ, από τη θεατρική σκηνή σε ένα αυτόνομο κινηματογραφικό όνειρο
Γιατί η σκηνή μιας ταινίας διακόπτεται και συνεχίζει τραγουδιστά; Ποια μέρη ενός δράματος έχουν κανονικό διάλογο και σε ποιο σημείο χρειάζεται ο ποιητικός στίχος και η μελωδία; Με την εμφάνιση του ομιλούντος, ο Μπάζμπυ Μπέρκλεϋ και άλλοι δημιουργοί προβληματίστηκαν αμέσως για την κατάργηση των περιορισμών της οπερέττας και εφηύραν ένα είδος ταινίας, που ξεκίνησε σαν χαρούμενη απόδραση από το Οικονομικό Κραχ για να ενηλικιωθεί σε δραματικό ξέσπασμα και να αγκαλιαστεί από τους μεγαλύτερους κινηματογραφιστές, όπως ο Ζακ Ντεμύ, ο Φράνσις Κόππολα, ο Λαρς Φον Τρίερ ή ο σπουδαίος Μπομπ Φόσσι.

9/ Ο Ρομπέρτο Ροσσελλίνι, ο Βιττόριο Ντε Σίκα και οι αντίθετοι Νεορεαλισμοί τους
Η γέννηση μέσα στα χρόνια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου του σημαντικότερου αισθητικού κινήματος του 20ού αιώνα, οι θεωρίες του Τσέζαρε Τζαβαττίνι, η πτώση του Φασισμού, και οι παραλλαγές ανάμεσα στους πρωτοπόρους της νέας γλώσσας που άλλαξε τον κινηματογράφο όλου του πλανήτη. Οι δυο σημαντικότεροι δημιουργοί της Ιταλικής σχολής και η κατοπινή πορεία του ενός προς την τηλεόραση, και του άλλου προς την εμπορική κωμωδία.

10/ Ο Τσάπλιν και ο Κήτον, και τα ξύλινα χαστούκια
Ο Τσαρλς Τσάπλιν έλεγε κάποτε ότι κωμωδία είναι η ζωή σε γενικό πλάνο, δράμα η ζωή σε κοντινό. Από τη γέννηση της μεγάλης κινηματογραφικής παράδοσης του σλάπστικ, οι δυο πρωτοπόροι δημιουργοί παρέδωσαν τη σκυτάλη στους Λώρελ και Χάρντυ, στον Ζακ Τατί, στον Πιέρ Εταίξ, στον Τζέρρυ Λούις, στον Μπλέηκ Έντουαρντς. Από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας, η ευφυής κινηματογραφική κωμωδία είναι πάντα η βωβή.

11/ Η Ισπανική Σχολή, σουρρεαλισμός, μαγεία, πολιτική και τρόμος
Πώς στα σαράντα χρόνια της δικτατορίας του Φράνκο εκπατρίστηκε και επέστρεψε ο Λουίς Μπουνιουέλ, πώς ξεπήδησε ο κινηματογράφος του Κάρλος Σάουρα, τι είναι “Το Πνεύμα Του Μελισσιού” του Βίκτορ Ερίθε, και πώς οδηγούμαστε στη φανταστική έκρηξη του Αλμοδόβαρ, του Μέδεμ, του Αμενάμπαρ, του Ντε Λα Ιγκλέσια, του Ντε Αρανόα και του Μπαλαγκουέρο;

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Δηλώσετε έγκαιρα το ενδιαφέρον σας, για να εξασφαλίσετε την συμμετοχή σας σε συγκεκριμένα σεμινάρια, καθώς ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος.
Με τη συμπλήρωση και αποστολή της παρακάτω φόρμας θα έρθουμε άμεσα σε επικοινωνία μαζί σας.

Πάνος Παππάς
Πάνος ΠαππάςΣκηνοθέτης
Ο Πάνος Παππάς ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως σκηνοθέτης και storyboard artist.. Έχει σπουδάσει Νομικά & Σκηνοθεσία, και έχει ολοκληρώσει ειδική εκπαίδευση του προγράμματος Media της Ε.Ε. για το σχεδιασμό και τη δημιουργία κινουμένων σχεδίων. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εγγραφη τωρα!

Μάθε τα νέα της Artens!