Project Description
Ιστορία Κινηματογράφου
11 διαφορετικές Ιστορίες Κινηματογράφου!
Εισηγείται ο Πάνος Παππάς
Το Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου & Κριτικής Ανάλυσης Ταινιών με τον Πάνο Παππά στην ARTENS απευθύνεται σε κινηματογραφόφιλους, και σε όσους θέλουν να γνωρίσουν βαθύτερα την 7η Τέχνη και να αναπτύξουν τις κριτικές δυνατότητές τους. Το ταξίδι στις εικόνες της Τέχνης του 20ού και του 21ου αιώνα δεν είναι μόνο μεθυστικό. Η καινούργια τέχνη συμπυκνώνει όλον τον ανθρώπινο πολιτισμό των προηγούμενων αιώνων, και τα πρότυπα με τα οποία ζούμε σήμερα.
Ας αφηγηθούμε τον κινηματογράφο, όχι γραμμικά αλλά σφαιρικά. Στο νέο αυτό κύκλο μαθημάτων θα σταθούμε σε μερικά καίρια κεφάλαια του παγκόσμιου κινηματογράφου με σκοπό να εμβαθύνουμε στην ιστορική τους αξία, στην εποχή, και στα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα που τα γέννησαν. Εξίσου, θα απολαύσουμε πανέμορφα αποσπάσματα των πιο ενδεικτικών τους ταινιών, όσο και θα εξετάσουμε τον αντίκτυπό τους στη σημερινή εποχή.
Οι ενότητές μας θα είναι οι εξής:
1/ Το Πάθος ενός Carl Dreyer, το Πάθος ενός Lars Von Trier.
Το παρελθόν και το παρόν του κινηματογράφου της Δανίας, συγκρίνοντας δυο μυθικούς δημιουργούς, έναν ευσεβή και έναν βλάσφημο, με καταπληκτικές ομοιότητες αλλά και βαθιές διαφορές. Έστρεψαν το βλέμμα του κινηματογράφου προς μια απίστευτα γόνιμη άκρη της Ευρώπης.
2/ Roberto Rossellini: Η Ρώμη, Ο Πόλεμος, Ο Νεορεαλισμός, Η Ερωτευμένη Ίνγκριντ.
Πώς ο πνευματικός πατέρας του Νεορεαλισμού, του σημαντικότερου κινήματος του κινηματογράφου, χρειάστηκε να το εγκαταλείψει, να ασπαστεί το μελόδραμα και να εξελιχτεί σε έναν από τους σημαντικότερους ποιητές του. Στη συνέχεια να απογοητευτεί από τον κινηματογράφο, και προφητικά να αφοσιωθεί στην τηλεόραση, υμνώντας την αξία της.
3/ Το Αβέβαιο Βάδισμα του Monsieur Hulot.
Η καταπληκτική εξέλιξη του Jacques Tati, από εμπνευσμένο μίμο σε έναν από τους μεγαλύτερους οραματιστές του κινηματογραφικού σύμπαντος. Η μοναδική αυτή εξαίρεση στους κανόνες του μεταπολεμικού Γαλλικού Κινηματογράφου μεταμόρφωσε την παράδοση του βωβού slapstick, και άλλαξε παγκόσμια την κωμωδία, δίνοντας την πιο μοντέρνα ματιά του σύγχρονου κόσμου.
4/ Jules Dassin, από το Hollywood στην Ελλάδα.
Ο πρωτοπόρος δημιουργός του film noir και του αμερικανικού ρεαλισμού βίωσε ένα δικό του “Ολοκαύτωμα” στην περίοδο του Μακαρθισμού. Κυριολεκτικά ως “περιπλανώμενος Ιουδαίος” συνέχισε ηρωικά να εργάζεται σε όλα τα μέρη του κόσμου, στη Γαλλία, στην Ισπανία, στο Ισραήλ, στον Καναδά και στο διπλανό μας σπίτι.
5/ Ingmar Bergman, Φυσικές & Ανθρώπινες νησίδες κάπου βόρεια…
Ο μεγαλύτερος καλλιτέχνης της Σουηδίας προηγήθηκε όλων των κινηματογραφικών κινημάτων και εξελίχτηκε σε κινηματογραφικό είδος μόνος του, συγκινώντας με την ανθρώπινη ενδοσκόπηση, το φως, τη μοναξιά και τις μνήμες του Εξπρεσιονισμού, περισσότερους θεατές από εκείνους των εμπορικών περιπετειών.
6/ Η Πολιτική στον Κινηματογράφο … ή όταν οι ταινίες διαφωνούσαν μεταξύ τους.
Πέρα από την πολιτική σημασία του κάθε έργου Τέχνης, υπήρξαν και οι ταινίες οι οποίες δραματοποίησαν και χρωμάτισαν συγκεκριμένα πολιτικά γεγονότα. Από τον Eisenstein, την Riefenstahl και τον Ford, μέχρι τον Γαβρά, τον Rosi, τον Güney, τον Wajda και τον Loach, τα αριστουργήματα της 7ης Τέχνης ανέκαθεν τοποθετούνταν απέναντι στην Ιστορία, στα κοινωνικά ζητήματα, στους φόβους των ανθρώπων, και στη Βία της Εξουσίας.
7/ Sir David Lean, η Μελαγχολία του Αδύναμου Ανθρώπου μέσα σε έναν πελώριο καμβά.
Μπροστά στην τρομακτική απεραντοσύνη της φύσης, αλλά και των ασφυκτικών κοινωνιών, η κάμερα του σπουδαιότερου Άγγλου δημιουργού καταγράφει την πτώση της Βρετανίας και εντοπίζει μια μικρή κουκίδα, το φοβισμένο άτομο που ονειρεύεται και συνθλίβεται.
8/ Robert Altman, η Nouvelle Vague στο Hollywood.
Η πορεία του πιο σημαντικού εκπροσώπου του Αμερικανικού Κινηματογράφου της δεκαετίας του ’70, που επηρέασε όλα τα σύγχρονα ρεύματα, από τον Hal Ashby μέχρι τον Wes Anderson. Οι μπερδεμένοι διάλογοι, τα πολλά πρόσωπα σε μια θορυβώδη Βαβέλ, η γενική εικόνα, το χιούμορ και η παραμόρφωση όλων των κινηματογραφικών ειδών, τον τοποθετούν στην ομάδα των λίγων πολύ προσωπικών δημιουργών του κινηματογράφου.
9/ Werner Herzog, “Οκτώ Σφαίρες για σένα & μια για μένα”…
Ο πιο τολμηρός και μονομανής εκφραστής του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, είναι το άσωτο αλλά και το πιο γνήσιο τέκνο της θρυλικής παράδοσης του Εξπρεσιονισμού. Μυθοπλάστης και ντοκιμαντερίστας, πρωτοπόρος στην οικολογική ανησυχία και καλλιτέχνης στα όρια, εκμηδενίζει τον αποδιοργανωμένο άνθρωπο μπροστά σε έναν τερατώδη πλανήτη.
10/ Jean-Pierre & Luc Dardenne, η Εικόνα που η Ευρώπη αποφεύγει.
Πώς κατάφεραν οι επίμονοι Βέλγοι κινηματογραφιστές, σε μια πορεία από την ταινία τεκμηρίωσης προς τον ωραιότερο νεορεαλισμό των ημερών μας, να σχηματίσουν την πιο εύγλωττη και τραγική εικόνα της σημερινής, γεμάτης ανισότητες, Ευρώπης;
11/ Takeshi Kitano, η Ακινησία του Σαμουράϊ πριν από το Ξέσπασμα. Η θαυμαστή μεταμόρφωση του “Bito Takeshi”, του πιο δημοφιλούς κάποτε κωμικού της τηλεόρασης, σε ποιητή, ζωγράφο, αυτοβιογραφούμενο, και στον πιο σπαρακτικό και πολυβραβευμένο Ιάπωνα κινηματογραφιστή.
Στο τέλος κάθε μαθήματος θα προβάλλεται ολόκληρη μια σπάνια κινηματογραφική ταινία, χαρακτηριστική του θέματος που θα έχει προηγουμένως αναλυθεί, ώστε κάθε φορά να φεύγουμε με μια πλήρη και πλούσια εμπειρία.
Το ταξίδι στον Κινηματογράφο του 20ού αιώνα δεν είναι μόνο μεθυστικό. Είναι η συνάντηση με όλον τον ανθρώπινο πολιτισμό όλων των προηγούμενων αιώνων, και σκέψη πάνω στα πρότυπα με τα οποία ζούμε σήμερα.
Σκοπός αυτού του ταξιδιού είναι, μέσα από κάθε θέμα που θα αναλύουμε, να κοιτάζουμε ξανά και ξανά όλη την ιστορία του κινηματογράφου, μαζί με τις σχέσεις εποχών και περιοχών του πλανήτη. Και φυσικά, τον αντίκτυπό τους στη δική μας εποχή.
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ
Δηλώσετε έγκαιρα το ενδιαφέρον σας, για να εξασφαλίσετε την συμμετοχή σας σε συγκεκριμένα σεμινάρια, καθώς ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος.
Με τη συμπλήρωση και αποστολή της παρακάτω φόρμας θα έρθουμε άμεσα σε επικοινωνία μαζί σας.