Project Description

Ιστορία Κινηματογράφου  
11 διαφορετικές Ιστορίες Κινηματογράφου!

Εισηγείται ο Πάνος Παππάς

Σεμινάρια Ιστορίας Κινηματογράφου

Το Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου &  Κριτικής Ανάλυσης Ταινιών με τον Πάνο Παππά στην ARTENS απευθύνεται σε κινηματογραφόφιλους, και σε όσους θέλουν να γνωρίσουν βαθύτερα την 7η Τέχνη και να αναπτύξουν τις κριτικές δυνατότητές τους. Το ταξίδι στις εικόνες της Τέχνης του 20ού και του 21ου αιώνα δεν είναι μόνο μεθυστικό. Η καινούργια τέχνη συμπυκνώνει όλον τον ανθρώπινο πολιτισμό των προηγούμενων αιώνων, και τα πρότυπα με τα οποία ζούμε σήμερα.

Ας αφηγηθούμε τον κινηματογράφο, όχι γραμμικά αλλά σφαιρικά. Στο νέο αυτό κύκλο μαθημάτων θα σταθούμε σε μερικά καίρια κεφάλαια του παγκόσμιου κινηματογράφου με σκοπό να εμβαθύνουμε στην ιστορική τους αξία, στην εποχή, και στα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα που τα γέννησαν. Εξίσου, θα απολαύσουμε πανέμορφα αποσπάσματα των πιο ενδεικτικών τους ταινιών, όσο και θα εξετάσουμε τον αντίκτυπό τους στη σημερινή εποχή.

Οι ενότητές μας θα είναι οι εξής:

1/ Backstage, Το Συναρπαστικό Παρασκήνιο μιας ταινίας
Κάθε μεγάλο έργο απαιτεί μόχθο, όμως ποιός είναι ο τρόπος που κατασκευάζεται η ταινία που βλέπουμε στην αίθουσα; Από την αρχική σύλληψη μιας ιδέας μέχρι την τελική προσθήκη τίτλων, πόσα και ποιά είναι τα στάδια της πραγματοποίησής της, πόσους ανθρώπους εμπλέκουν και με ποιές ειδικότητες; Ποιές είναι οι δυσκολίες ή οι παρεκκλίσεις από το αρχικό σχέδιο, τα ατυχήματα, αλλά κυρίως, ποιά είναι η φύση της καλλιτεχνικής και τεχνικής εργασίας; Ποιές ταινίες μας το έδειξαν αυτό στην οθόνη, πώς δηλαδή ο κινηματογράφος έγινε αφηγητής του εαυτού του;

2/ Ο Orson Welles, Με όλον τον Υπόλοιπο Κινηματογράφο απέναντί του
Ο “Φάλσταφ της μεγάλης οθόνης” στάθηκε πολύ λαμπερός για να τον αντέξουν. Η αινιγματική φυσιογνωμία του κορυφαίου δημιουργού του 20ού αιώνα δεν γνώριζε όρια, μεταξύ κινηματογράφου, λογοτεχνίας και θεάτρου, μεταξύ Ευρώπης και Αμερικής, μεταξύ Αναγέννησης και σύγχρονης εποχής. Σαν τον ίδιο, οι νίκες του ήταν πολύ μεγάλες και οι ήττες του ακόμα μεγαλύτερες.

3/ Από τον John Ford στον Sam Peckinpah, Πώς η Έρημος έγινε Κήπος
Η θρυλική Ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών μέσα από το Γουέστερν, στην επική της κλίμακα αλλά και στην ανθρώπινη, με το μίσος και την αυτοδικία. Ο σημαντικότερος και σοφότερος αφηγητής του κινηματογράφου δημιούργησε ένα σύμπαν διαλεκτικής και διονυσιακού χιούμορ μπροστά στο θάνατο. Ο ατίθασος διάδοχός του, σκηνοθέτησε το αιματοβαμμένο τέλος αυτού του κόσμου. Ποτέ στον κινηματογράφο η αλλαγή εποχής δεν χρωματίστηκε τόσο ζωηρά.

4/ Hammer House Of Horror, Εκεί που τα Τέρατα απέκτησαν Χρώματα
Μια μικρή εταιρεία έξω από το Λονδίνο, με σεμνή διανομή αγγλικών ταινιών χαμηλού προϋπολογισμού, έμελλε να ανανεώσει τον φανταστικό κινηματογράφο. Διασκεύασε εκ νέου όλα του τα κλασικά θέματα και εξελίχτηκε παγκόσμια σε μητρόπολη του τρόμου. Τα “τέρατά της”, ο Terence Fisher, ο Roy Ward Baker, ο Michael Carreras, μαζί ο Peter Cushing και ο Christopher Lee, τόσο λατρεύτηκαν στην εποχή της όσο και άργησαν να αναγνωριστούν καλλιτεχνικά. Το σήμα και η ανωτερότητα της εταιρείας Hammer από τις απομιμήσεις, έκαναν το κοινό να την αναγνωρίζει και να την αποζητά.

5/ Federico Fellini, “Επινόησα Αναμνήσεις για να μπορώ να τις Αφηγούμαι”
Ο πιο σημαντικός ποιητής του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το σύμβολο της απανταχού καλλιτεχνικής ελευθερίας, ήταν ο αληθινός πρωταγωνιστής όλων των ταινιών του. Από τα σενάριά του για τον Νεορεαλισμό μέχρι την έκρηξη του ονειρικού του κόσμου και τη μεγάλη του διασημότητα, σκιτσάρισε και χάρισε τον ψεύτικο εαυτό του στο κοινό. Η σχέση του Ιταλικού Κινηματογράφου με τον Maestro ήταν αναπόφευκτα ταραχώδης.

6/ Η Μουσική των Εικόνων
Ο ρόλος που παίζει η πιο μυστήρια Τέχνη, η Μουσική, στο ρυθμό μιας ταινίας και στην καθοδήγηση της συναισθηματικής μας πορείας  σαν θεατών. Η κληρονομιά της Όπερας, το κατάλληλο μουσικό ύφος για κάθε ταινία, η διαφορετική γλώσσα κάθε εποχής, ο σημερινός ηχητικός σχεδιασμός και η αξία της σιωπής είναι ο μοναδικός της πλούτος. Οι μεγάλοι μουσικοσυνθέτες του κινηματογράφου αλαζονικά και δίκαια θεωρούσαν τους εαυτούς τους, τους αφανείς του αφηγητές.

7/ Τα Άγρια Εγκλήματα & τα Κομψά Μυστικά του Monsieur Claude Chabrol
Ο πιο χαριτωμένος, ευφυολόγος και bon viveur εκπρόσωπος του γαλλικού Νέου Κύματος (Nouvelle Vague) υπήρξε ο πιο παραγωγικός και ο πιο επίμονος. Συγγραφέας, λάτρης του Hitchcock, αλλά δημιουργός ενός έργου εντελώς πρωτότυπου, γέμιζε τις οθόνες με πλεκτάνες, πονεμένους ανθρώπους, ζήλεια και εκδίκηση, για περισσότερο από μισό αιώνα.

8/ Ο Γερμανικός Κινηματογράφος, λίγο πριν & λίγο μετά την Πτώση του Τείχους
Ο Νέος Γερμανικός Κινηματογράφος έλαμψε καθυστερημένα στη δεκαετία του ’70 με τους πρωτοπόρους Δυτικογερμανούς δημιουργούς (Schlondorff, Wenders, Fassbinder, Herzog, Von Trotta, Syberberg). Μετά το 1989, ο κινηματογράφος της ενωμένης Γερμανίας επανέρχεται δριμύτερος με τα σημαντικότερα αριστουργήματα πάνω στην ψυχή της. Μια συγκριτική ματιά στην ωριμότερη κινηματογραφία του πλανήτη, ακριβώς όπως και η ίδια θα το ήθελε.

9/ Οι Εκπλήξεις του Bernardo Bertolucci
Κάποτε βοηθός του Pasolini και πιστός λάτρης του Godard, ο μεγάλος Ιταλός κινηματογραφιστής στάθηκε ο σημαντικότερος δημιουργός πολιτικού κινηματογράφου στον 20ο αιώνα, μη σταματώντας να αφηγείται την Ιστορία ποιητικά. Όλες οι ταινίες του κλόνισαν, όλες θα ανακαλυφθούν από γενιές ανθρώπων που δεν έχουν ακόμα γεννηθεί.

10/Η Τελική Ευθεία του Sir Alfred Hitchcock
Για σαράντα χρόνια, ο μεγαλύτερος κινηματογραφιστής του 20ού αιώνα υπήρξε καλομαθημένος με τις μεγάλες του επιτυχίες. Στην τελευταία περίοδο της ζωής του, στα χρόνια που ακολούθησαν το “Ψυχώ” (1960), ο “Βασιλιάς Ληρ” βίωσε για πρώτη φορά την αποτυχία και την παρακμή. Στα έξι τελευταία του έργα αφιερώθηκε με μανία, δίνοντας και κερδίζοντας την τελική μάχη, υποδειγματικά ανανεωμένος.

11/ Πώς ο Αμερικανικός Ανεξάρτητος Κινηματογράφος Έπαψε να είναι Ανεξάρτητος
Το κοινό που αγάπησε τον κινηματογράφο του Jim Jarmusch, του Todd Haynes, του Gus Van Sant και του Alexander Payne, γνωρίζει πως πρόκειται για ταινίες που αμφισβητούν το σκληρό κατεστημένο της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Εξήντα χρόνια όμως μετά τον Cassavetes, η χειροποίητη ανεξάρτητη ταινία είναι αναγνωρίσιμη, πολυβραβευμένη και πολύ εμπορική. Μήπως η επίσημη παραγωγή του Hollywood κυρίως αυτήν έχει ανάγκη και αυτήν σέβεται βαθύτατα;

Στο τέλος κάθε μαθήματος θα προβάλλεται ολόκληρη μια σπάνια κινηματογραφική ταινία, χαρακτηριστική του θέματος που θα έχει προηγουμένως αναλυθεί, ώστε κάθε φορά να φεύγουμε με μια πλήρη και πλούσια εμπειρία.

Το ταξίδι στον Κινηματογράφο του 20ού αιώνα δεν είναι μόνο μεθυστικό. Είναι η συνάντηση με όλον τον ανθρώπινο πολιτισμό όλων των προηγούμενων αιώνων, και σκέψη πάνω στα πρότυπα με τα οποία ζούμε σήμερα.

Σκοπός αυτού του ταξιδιού είναι, μέσα από κάθε θέμα που θα αναλύουμε, να κοιτάζουμε ξανά και ξανά όλη την ιστορία του κινηματογράφου, μαζί με τις σχέσεις εποχών και περιοχών του πλανήτη. Και φυσικά, τον αντίκτυπό τους στη δική μας εποχή.

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Δηλώσετε έγκαιρα το ενδιαφέρον σας, για να εξασφαλίσετε την συμμετοχή σας σε συγκεκριμένα σεμινάρια, καθώς ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος.
Με τη συμπλήρωση και αποστολή της παρακάτω φόρμας θα έρθουμε άμεσα σε επικοινωνία μαζί σας.

Πάνος Παππάς
Πάνος ΠαππάςΣκηνοθέτης
Ο Πάνος Παππάς ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως σκηνοθέτης και storyboard artist. Έχει σπουδάσει Νομικά & Σκηνοθεσία, και έχει ολοκληρώσει ειδική εκπαίδευση του προγράμματος Media της Ε.Ε. για το σχεδιασμό και τη δημιουργία κινουμένων σχεδίων. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εγγραφη τωρα!

Όνοματεπώνυμο*

Email*

Θέμα

Σχόλια