Η ARTENS προτείνει την έκθεση “Ανατομία Πολιτικής Μελαγχολίας”
Το Ίδρυμα Schwarz ανακοινώνει με χαρά την πρώτη του μεγάλη έκθεση στην Αθήνα, από την ίδρυση του Art Space Pythagorion στη Σάμο το 2012. Με τον τίτλο Ανατομία Πολιτικής Μελαγχολίας, η έκθεση εγκαινιάζεται την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2019, στις 7 μ.μ., στο Ωδείο Αθηνών(Πολυχώρος εκδηλώσεων Ω2).
Με την επιμέλεια της Κατερίνας Γρέγου και με τη συμμετοχή 23 Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών και μιας κολεκτίβας, η έκθεση Ανατομία Πολιτικής Μελαγχολίας καταγράφει και εξετάζει τη διαρκώς αυξανόμενη έλλειψη εμπιστοσύνης των πολιτών στην πολιτική και τους πολιτικούς του σήμερα. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν διεισδύουν σε διαφορετικές πλευρές της τρέχουσας πολιτικής δυσαρέσκειας, διερευνούν την επίδρασή της στην παλιά και τη νέα γενιά, και εξετάζουν το πως η απογοήτευση με τη σημερινή πολιτική κατάσταση στην Ευρώπη έχει δημιουργήσει ένα αίσθημα αδιεξόδου που εκδηλώνεται τόσο στην καθημερινή και ιδιωτική μας ζωή όσο και στο δημόσιο χώρο.
Σήμερα, είμαστε όλο και περισσότερο μάρτυρες ενός εκχυδαϊσμού της γλώσσας της πολιτικής, απλοϊκών και πολωτικών επιχειρημάτων και ενός λόγου που απευθύνεται στους συλλογικούς φόβους των ανθρώπων αντί να καταπιάνεται με τα πραγματικά και καυτά ζητήματα. Μπήκαμε στην εποχή της κορύφωσης της «ψυχοπολιτικής» – της αλληλεπίδρασης μεταξύ πολιτικής ή πολιτικών φαινομένων και ανθρώπινης ψυχολογίας. Διόλου περίεργο λοιπόν που οι περισσότεροι έχουμε κυριευθεί από ένα διαρκές αίσθημα πολιτικής απογοήτευσης. Ο Βέλγος φιλόσοφος Lieven de Cauter ονομάζει «πολιτική μελαγχολία» το αίσθημα ψυχολογικής βύθισης: ένα μίγμα ενόχλησης, θυμού, απελπισίας, δυσπιστίας, λύπης και εγκλωβισμού. (Ο τίτλος της έκθεσης έχει εμπνευστεί από το κείμενό του Μικρή Ανατομία της Πολιτικής Μελαγχολίας)
Προφανώς υπάρχει κάτι το συστημικά στρεβλό στη σύγχρονη πολιτική. Δεν είναι μόνον η ανεπάρκεια των πολιτικών αλλά και το χάσμα πραγματικότητας και ασυνεννοησίας που τους χωρίζει από τους πολίτες. Εκφράζονται φόβοι για τα ίδια τα θεμέλια της δημοκρατίας, που κινδυνεύει όχι μόνο από την έκρηξη του λαϊκισμού στην Ευρώπη αλλά και από την κυριαρχία των χρηματοοικονομικών θεσμών επί των κρατών, που μπορούν και επηρεάζουν την πολιτική ατζέντα. Η πολιτική μοιάζει πια να είναι όμηρος είτε οπορτουνιστών, είτε ανθρώπων με ισχύ και ομάδων με ιδιοτελή συμφέροντα. Η παιδεία, η κουλτούρα, τα κίνητρα, οι ικανότητες και η ηθική υπόσταση των πολιτικών δεν φαίνεται να μετράνε στις μέρες μας. Στην περίπτωση της Ελλάδας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών υπό καθεστώς λιτότητας, η πολιτική μελαγχολία είναι άμεσα συνυφασμένη και με τη λεγόμενη οικονομική μελαγχολία.
Σε μια εποχή που οι ιδεολογίες περισσότερο απομακρύνουν τους ανθρώπους μεταξύ τους παρά τους ενώνουν, που είναι καταδικαστικές αντί να προάγουν την κατανόηση και τον σεβασμό, η παρούσα έκθεση είναι μια απόπειρα ανατομίας της παθογένειας της σύγχρονης πολιτικής. Φιλοδοξεί να ενθαρρύνει όλους μας να απορρίψουμε την πολιτική απάθεια και να πιστέψουμε στην αφύπνιση του ατόμου αλλά και στη συλλογική ισχύ, να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε πώς να ενεργοποιηθούμε πολιτικά, έστω και σε μικρή, τοπική κλίμακα. Η Ανατομία της Πολιτικής Μελαγχολίας προσπαθεί συνεπώς τόσο να συλλάβει την πολυπλοκότητα της στιγμής όσο και να βοηθήσει στο να φανταστούμε τα πράγματα αλλιώς.
Καλλιτέχνες που συμμετέχουν:
Κατερίνα Αποστολίδου (Ελλάδα)
Μαρκ Μπάουερ (Ελβετία/Γερμανία)
Μαριάννα Χριστοφίδου (Κύπρος)
Ειρήνη Ευσταθίου (Ελλάδα)
Μαρίνα Γιώτη (Ελλάδα)
Σάρα Σετζίν Τσαν [Σαρα Βαν Ντερ Χαϊντε] (Κορέα/Ολλανδία)
Γιαν Πήτερ Χάμμερ (Γερμανία)
Σβεν Γιόνε (Γερμανία)
Γιώργος Καραηλίας (Ελλάδα)
Σπύρος Κοκκώνης (Ελλάδα)
Αριάνε Λόζε (Βέλγιο)
Άντριαν Μέλις (Κούβα / Ισπανία)
Δημήτρης Μυτάς (Ελλάδα)
Τομ Μολλοϋ (Ιρλανδία /Γαλλία)
Τζένιφερ Νέλσον (ΗΠΑ/Ελλάδα)
Γιώργος Πρίνος (Ελλάδα)
Χρύσα Ρωμανού (Ελλάδα)
Χανς Ροζενστρόμ (Φινλανδία)
Γιώργος Σαλαμέ (Λίβανος / Ελλάδα)
Νέστορι Συργιάλα (Φινλανδία)
Του Βαν Τραν (Βιετνάμ / Γαλλία)
Δημήτρης Τσουμπλέκας (Ελλάδα)
Μπραμ Βαν Μιερβέλντε (Βέλγιο
Depression Era (Ελλάδα)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Επιμέλεια: Κατερίνα Ζαχαροπούλου
Εικαστικός, επιμελήτρια εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τη σύγχρονη τέχνη.
Η εκπαίδευση μέσω του πολιτισμού είναι ένας από τους βασικούς στόχους του Ιδρύματος Schwarz. Κάθε έκθεση παρουσιάζει ένα ειδικά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Αυτό που δημιουργήθηκε για την έκθεση «Ανατομία της Πολιτικής Μελαγχολίας» παρέχει τα εργαλεία για την ενεργοποίηση της βασικής ανάγκης του ανθρώπου να εκφράζει απόψεις για τα τρέχοντα γεγονότα και τα σημαντικά ζητήματα της εποχής μας, και να στοχαστεί γύρω απο τα κοινά.
Η ιδέα της «πολιτικής μελαγχολίας» επικοινωνείται μέσα από τα έργα της έκθεσης με ποικίλους τρόπους και με διαφορετικά εκφραστικά μέσα, φέρνοντας στο προσκήνιο αυτό το όλο και περισσότερο διαδεδομένο – και συχνά καταπιεσμένο – συναίσθημα, το οποίο είναι προφανώς αναγνωρισμένο ως βασικό πρόβλημα σε πολλά σύγχρονες κοινωνίες. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει δομηθεί λαμβάνοντας υπόψη την ικανότητα της τέχνης να ενεργοποιεί αφηγήσεις και να ενθαρρύνει την κριτική σκέψη και τη συζήτηση. Ένα σχεδόν παρωχημένο «αναλογικό» μέσο επικοινωνίας, η κάρτ ποστάλ, αποτελεί μέσο ανταλλαγής με το κοινό που καλείται να γράψει επί χάρτου και να εκφράσει τις σκέψεις του για το ζήτημα της «πολιτικής μελαγχολίας» με βάση την ερμηνεία των έργων της έκθεσης, διευρύνοντας έτσι το νόημά τους. Οι κάρτες στη συνέχεια αποστέλλονται στους αποδέκτες τους – πολιτικους, δημόσιους υπαλλήλους, αξιωματούχους, φίλους ή μέλη της οικογένειας, μέσω ΕΛΤΑ – τη στιγμή που 215 ταχυδρομεία κλείνουν σε ολόκληρη την Ελλάδα, αφήνοντας 2000 άνεργους.
Μέσω του διαλόγου που δημιουργείται μεταξύ των επισκεπτών και των διαμεσολαβητών της έκθεσης, η γλώσσα της σύγχρονης τέχνης αποτελεί αφετηρία ενθάρρυνσης για τους ανθρώπους να μεταφέρουν και να μοιράζονται τις κοινωνικοπολιτικές τους ανησυχίες – και τις συχνά αντιφατικές απόψεις τους. Τα έργα τέχνης λειτουργούν εδώ ως ισχυρό μέσο για την παραγωγή γνώσης και για την τόνωση του διαλόγου γύρω από το κρίσιμο και πολύ συχνά αμφισβητούμενο ζήτημα της πολιτικής ολίσθησης και του πολιτικού αδιεξόδου.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα πραγματοποιείται στο ειδικά σχεδιασμένο «Γραφείο Παραπόνων» μέσα στον εκθεσιακό χώρο, όπου η επιμελήτρια του προγράμματος λειτουργεί σαν ένα είδος δημόσιου υπαλλήλου που εξυπηρετεί τις ανάγκες των επισκεπτών της έκθεσης
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα λειτουργεί κάθε Παρασκευή, 18:00 – 20:00κατά τη διάρκεια της έκθεσης και από τις 17 Μαρτίου και κάθε Κυριακή, 12:00-14:00. Θα προηγείται ξενάγηση στην έκθεση από την Κατερίνα Ζαχαροπούλου.
Είσοδος Ελεύθερη
ΣΗΜ: Καθ’ όλη την διάρκεια της έκθεσης ειδικά εκπαιδευμένοι Mediators θα βρίσκονται στην διάθεση του κοινού για ξεναγήσεις και την εξυπηρέτηση τους.
Eπίσης θα πραγματοποιηθούν και ειδικές ξεναγήσεις από τους καλλιτέχνες της έκθεσης. Για πληροφορίες και ωράρια επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Ιδρύματος.
Σχετικά με το Ίδρυμα Schwarz
Το Ίδρυμα Σβαρτς είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που στηρίζει τη σύγχρονη πολιτιστική παραγωγή. Παρότι η έδρα του είναι στο Μόναχο, το Ίδρυμα διατηρεί έναν εκθεσιακό χώρο, το Art Space Pythagorion, στη Σάμο, όπου διοργανώνει επίσης ένα ετήσιο διεθνές, διαπολιτισμικό φεστιβάλ μουσικής, το Samos Young Artists Festival.
Δεδομένου ότι η Ευρώπη βιώνει σημαντικές αλλαγές που απαιτούν νέους τρόπους σκέψης, οι δραστηριότητες του Ιδρύματος στοχεύουν να συμβάλουν σε αυτή τη διαδικασία επαναξιολόγησης και επαναπροσέγγισης της ηπείρου και ιδίως της ΝΑ Ευρώπης και της σχέσης της με τον περίγυρό της στο ευρύτερο παγκόσμιο πλαίσιο. Το ίδρυμα στηρίζει εγχειρήματα που σχετίζονται με αυτόν τον γεωπολιτικό χώρο και περιλαμβάνουν καλλιτεχνικές παραγωγές, προγράμματα φιλοξενίας εικαστικών και μουσικών στη Σάμο, επιμελητικές συνεργασίες, συμπόσια, εκθέσεις και εκδόσεις, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Από το 2016 τη διεύθυνση του εικαστικού προγράμματος του Ιδρύματος έχει η Ελληνίδα επιμελήτρια Κατερίνα Γρέγου, που ζει στις Βρυξέλλες και δραστηριοποιείται διεθνώς. Το πρόγραμμά της έχει διαμορφωθεί γύρω από μια σειρά από εκθέσεις με κοινωνικοπολιτικό προσανατολισμό που εξετάζουν ορισμένα από τα πιο καίρια ζητήματα της εποχής μας. Ξεκίνησε με την έκθεση A World Not Ours (2016) με θέμα τις πολιτικές της αναπαράστασης σε σχέση με την προσφυγική κρίση (η έκθεση μεταφέρθηκε στο Kunsthalle Mulhouse το 2017 και ήταν μέρος του επίσημου θεσμικού προγράμματος της Art Basel) και συνεχίζεται με την Ανατομία της Πολιτικής Μελαγχολίας, την η οποία εξετάζει σημείο καμπής που βιώνουμε στην Ευρώπη σήμερα.
www.schwarzfoundation.com
Σχετικά με το Ωδείο Αθηνών
Το Ωδείο Αθηνών είναι το παλαιότερο και εγκυρότερο εκπαιδευτικό ίδρυμα της νεώτερης Ελλάδας στο χώρο των παραστατικών τεχνών, από το 1871 μέχρι και σήμερα. Στο Ωδείο Αθηνών σπούδασαν ή δίδαξαν προσωπικότητες διεθνούς εμβέλειας όπως ο Δημήτρης Μητρόπουλος, η Μαρία Κάλλας, η Τζίνα Μπαχάουερ, ο Αιμίλιος Βεάκης, ο Κώστας Μουσούρης και πολλοί άλλοι.
Στη Μουσική καλύπτει όλο το φάσμα θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης και όλο το εύρος των μουσικών πεδίων από την κλασική και την παραδοσιακή έως τη τζαζ και τη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική. Στο Θέατρο, η Δραματική του Σχολή συγκαταλέγεται στις καλύτερες της χώρας, με διαπρεπείς καλλιτέχνες στο διδακτικό προσωπικό της και με συνεργασίες με εξέχοντες διεθνείς οργανισμούς όπως η περίφημη Ρωσική Ακαδημία Θεατρικών Σπουδών (GITIS), η Διεθνής Ένωση Θεατρικής Εκπαίδευσης και άλλους.
Στο Χορό, η σχολή του ήδη εντάχθηκε στις λίγες αναγνωρισμένες Ανώτερες Επαγγελματικές Σχολές της χώρας, παρά τα λίγα χρόνια λειτουργίας της, συμπληρώνοντας έτσι το πλήρες φάσμα σπουδών των παραστατικών τεχνών.
Παράλληλα, στο Κέντρο Έρευνας και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών που πρόσφατα άνοιξε τις πόρτες του σε ερευνητές και κοινό, υπάρχει πλούσιο πολύτιμο υλικό από το ιστορικό Αρχείο του ιδρύματος, με το οποίο μπορεί να σκιαγραφηθεί και να μελετηθεί η ιστορία των τελευταίων 150 ετών των παραστατικών τεχνών στην Ελλάδα. Τέλος, η θέση του Ωδείου Αθηνών στο κέντρο της Αθήνας και το εμβληματικό του κτίριο, στην παράδοση του μοντερνισμού και του Bauhaus, δημιούργημα του αρχιτέκτονα Ιωάννη Δεσποτόπουλου (1903-1993), το καθιστούν μοναδικό πόλο πολιτισμού της πρωτεύουσας για ποικίλες και ιδιαίτερα σημαντικές πολιτιστικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.
www.athensconservatoire.gr
Βιογραφικό επιμελήτριας
Η Κατερίνα Γρέγου είναι ιστορικός τέχνης, μουσειολόγος και επιμελήτρια με βάση τις Βρυξέλλες από το 2006. Πρόσφατα ήταν καλλιτεχνική διευθύντρια της 1ης Διεθνούς Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Ρίγας (RIBOCA1): Everything Was Forever, Until It Was No More (2018), οπού συνέβαλε στην ίδρυση και την οργάνωση της. Από το 2016 είναι υπεύθυνη του εικαστικού προγράμματος του Ιδρύματος Schwarz. Φέτος είναι επιμελήτρια του εθνικού περιπτέρου της Κροατίας στην 58η Μπιενάλε της Βενετίας.
Τα τελευταία 15 χρόνια η επιμελητική της πρακτική διερευνά τη σχέση της σύγχρονης τέχνης, της κοινωνίας και της πολιτικής, εστιάζοντας στα ζητήματα της δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της οικονομίας, της κρίσης και των μεταβαλλόμενων παγκόσμιων κυκλωμάτων παραγωγής.
Η Γρέγου έχει εκτεταμένη διεθνή εμπειρία ως επιμελήτρια, έχοντας επιμεληθεί πολλές μεγάλες εκθέσεις και μπιενάλε, όπως μεταξύ άλλων: The State is Not a Work of Art, Tallinn Art Hall, Art Hall Gallery και City Gallery, Εσθονία (2018)· A World Not Ours, Kunsthalle Mulhouse, Γαλλία – σε συμπαραγωγή με το Ίδρυμα Schwarz (2017)· Uncertain States: Artistic Strategies in States of Emergency, Akademie der Künste, Βερολίνο (2016) · Personne et les autres, το Βελγικό Εθνικό Περίπτερο στη 56η Μπιενάλε της Βενετίας· Between the Pessimism of the Intellect and the Optimism of the Will, 5η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης (2015) · The Politics of Play, Μπιενάλε του Göteborg, Σουηδία· Liquid Assets: In the Aftermath of the Transformation of Capital, Φεστιβάλ Steirischer Herbst, Graz, Αυστρία (2013). Το 2012 συνεπιμελήθηκε την Ευρωπαϊκή Μπιενάλε Manifesta 9 με τους Cuauhtemoc Medina και Dawn Ades, ενώ το 2011 ήταν επιμελήτρια του Δανέζικου περιπτέρου στην 54η Μπιενάλε της Βενετίας με την ομαδική έκθεση Speech Matters.
Προηγουμένως η διετέλεσε διευθύντρια του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, καλλιτεχνική διευθύντρια του Argos – Κέντρου Σύχρονης Τέχνης και Νέων Μέσων στις Βρυξέλλες και καλλιτεχνική διευθύντρια της Art Brussels.
Κείμενά της δημοσιεύονται τακτικά σε καταλόγους, περιοδικά και βιβλία. Είναι επισκέπτης λέκτορας στο HISK: Ανώτερο Ινστιτούτο Τεχνών στη Γάνδη και την Ακαδημία Jan Van Eyck στο Μάαστριχτ. Έχει συμμετάσχει σε πολλά διεθνή συνέδρια και συμπόσια. Την ομιλία της στο TEDx με τίτλο Γιατί η τέχνη είναι σημαντική; την έχουν παρακολουθήσει περισσότεροι από 200.000 θεατές στο YouTube.
Την έκθεση συνοδεύει ομότιτλη δίγλωσση έκδοση, 112 σελίδων, σχεδιασμένη από την ομάδα bus.group (Daniel Schnitterbaum & συνεργάτες), Βερολίνο.
Τιμη: 5 ευρώ / 3 ευρω για φοιτητές
Leave A Comment